Tekster

Den blå laks´ rejse

Tekst af dr. Elena Sadykova

2021

Silkeborg Bad Kunstcenter og Kastrupgårdsamlingen, København

I mere end tre årtier har kunstverdenens opmærksomhed gentagne gange fokuseret på den danske maler Pia Andersens arbejde. Fortryllet ser man på værkerne, hvis relieflignende overflader, gennembadet af lys, synes vævet […]

Gensyn med landskabet

Tekst af Torben Weirup

2009

Alexandria Bibliotek, Egypten

Den danske maler Pia Andersen er født i 1960 i Frederikshavn, der er en lille havneby i det nordlige Jylland. Barndommen beskriver hun som tryg og harmonisk. Forældrene drev en blomsterforretning og er hver på deres måde kreative (...)

Kornmod

Tekst af Allis Helleland

2003

DCA Gallery, New York og Antíguo Colegio de San Ildefonso, Mexico City

I Prado-museet i Madrid hænger Francisco Goyas dramatiske billede af Kolossen fra tiden omkring Napoleonskrigene o. 1808. Billedet er opdelt horisontalt. Nederste del et mørkt stormfyldt landskab. Øverste billeddel himlen, lys og ild over horisonten og gradvis mørkere opad med truende skyer i stærk bevægelse. Fra horisontlinien rejser sig i kæmpestørrelse en nøgen mandsfigur, der […]

Ind i Landskabet

Tekst af Torben Weirup

1998

DCA Gallery, New York

Pia Andersens nyere billeder fortæller om landskabet. Landskabet er ikke et ukendt motiv i billedkunsten - men Pia Andersens malerier beskriver - er! - landskaber på en ganske særlig måde. (...)

Sammenspil

Tekst af Pia Andersen

1996

Galerie Müller, Schütz und Rohs, Köln, Tyskland

I nye rum, på rejsen, skærpes sanserne. Langsomt afdækker øjet nye vinkler. Nye sammenspil opstår, og kontrasten til det velkendte bliver til udgangspunkt for nye skitser. Det fremmede udforskes. Elementer undersøges, beskrives, giver stof til fordybelse. – Senere, med den nødvendige afstand i tid og rum bearbejdes indtrykkene til oliebilleder i atelieret. – Indtil det […]

Farvens Liv

Tekst af dr. emeritus Øystein Hjort

1994

Storstrøm Kunstmuseum - Hjørring Kunstmuseum og Kunsthaus Lübeck, Tyskland

Rejsens klassiske udfordring giver afstand til det hjemlige, og med den afstand et nyt syn, som både kan betyde klarsyn og udvikling. Det er en erfaring, Pia Andersen bygger sit kunstneriske univers på. Fra de tidlige geometrisk-konstruktive kompositioners lavstemte farveholdning har farven fået stadig større betydning i hendes arbejde. Mere end noget andet er det […]

At skildre verden som farve

Tekst af Peter Michael Hornung

1993

Galerie Moderne, Silkeborg

Gennem kunstneren smitter naturen af på billedets firkant. Og den gør det på lige så mange måder, som der er kunstneriske tilgange til det synlige. det ville være en diskret underdrivelse at sige, at Pia Andersen maler, som om farve kun er et middel til at fastlægge en form eller organisere en oplevlse. Hun går […]

Sfærer af lys og rum

Tekst af dr. Dorothea Eimert

1990

Nikolaj Kunstbygning, København og Leopold Hoesch Museum, Düren, Tyskland

Pia Andersen afprøver nye veje i maleriet. Hun maler med papir, lim og pigment. I udnyttelsen af teksturer og papirstrukturer viser hun mangfoldighed og nyskabelse. Hun udforsker dog ikke kun farve og stoflighed, men også billedgeometriens ordensprincipper. Pia Andersen bearbejder papiret: Med kridt, lim og pigmenter tilføjer hun papiret furer og kløfter; forvandler fladerne til […]

Fra struktur til opløsning

Tekst af Torben Weirup

1990

Nikolaj Kunstbygning og Leopold Hoesch Museum, Düren, Tyskland

Pia Andersens seneste værker vidner om en hastig kunstnerisk modning og et frugtbart møde med en anden billedkunstnerisk tradition og dens farvetone. Et forbløffende kort tidsrum er løbet gennem Det Store Timeglas, (...)